דרכי העבודה: טיוטא לעלון חדש

 דרכי העבודה של "פסיכולוגיה ביהדות": טיוטא לעלון חדש (מה דעתכם?)

יאיר כספי

 א. אמונת שווא

בלב השבר האישי נמצא השבר הכלל אנושי: האדם שהוזמן עלי ידי יוצרו ללכת בעקבותיו ולהיות שותפו ביצירת עולמו, טועה בקביעות ומדמה שהגיע  למדרגתו.  

המחלה מחמירה בתקופות של התפתחות מהירה. אנשים מדמים שעוד מעט יגיעו לדרגת שליטתו של אלוהים. מייחסים לעצמם את שלמותו. את הנצח שלו ואת כול יכולתו.

אלי העבר, יצורי הביניים בין האדם ואלוהים, הופנמו בזמן הזה וכל איש מתנהל מול "האני האלוהי" הפרטי שלו: אני שעוד מעט אדע הכול. אני היכול כאילו להכיל הכול או לתת בלי גבול. אני המיוחד כמו האל הגדול. אני שיכול לקנות הכול, אני  המפורסם ונצחי כמותו, אני המתעלה לשלמות, גופנית ורוחנית, ועוד.

אמונת השווא הנסתרת בסיפור חייו של אדם היא הסיבה שבשלה אינו יכול לשנות את התנהגותו. עונשיה של עבודת האלילים הם חרדה מן התביעות הלא אנושיות של אדם מעצמו, זוגיות בלתי אפשרית, כי כל אחד הוא אלוהים פה, ודיכאון בעקבות גילוי מגבלות אנושיות.

 לאיזה דימוי גדול מדי שלך את/ה משעבד/ת את עצמך?

ב. ניסיון לא פתור

קשה להיפרד מהאליל הפנימי כי הוא משמש פתרון מדומה לבעיה קשה יותר: פציעה קדומה. משבר שלא נפתר. מאמצים גדולים מושקעים בהימנעות מן הניסיון כי אפשר שיתגלה בו דבר שלא נוכל לפתור,כאב שנדמה כי לא נוכל לשאתו, או אשמה ובושה שיביאו לגירושנו מהמין האנושי-אלוהי.

הניסיון שעוד לא עמדנו בו אינו עוזב. תובע את פתרונו. הכאב לא יעלם עד שנהיה מוכנים לשאתו, לקבלו על עצמנו כשליחות אישית, שסיבתה ופשרה לא יוסברו.  הם יסודות המצב האנושי שתרבות הזמן מכחישה: השבריריות. הזמניות. התלות. הפגימה. חוסר הידיעה.

איזה גילוי על עצמך נדמה שלא תוכל/י לשאת?

ג. תפילה

צריך עזרה כדי לפתור את הניסיון: ידע שעוד לא נמסר לנו. רשות או פטור שאיננו מכירים. אהבה שאינה תלויה בדבר. נאמנות שלא ניתנה. נוכחות קבועה.  לכל איש ואישה ישנו דבר אחד לפחות שהחסירו מהם. הוא מופיע כרצון שאינו מרפה. כמיהה שקשר אנושי לא מצליח לספק.

מי ששכחו אותו מייחל לאל שרואה אותו. הנושא לבדו את ייאושו זקוק מאד לאל היכול להיות עמו בגיא צלמוות שלו. מי שמרגיש אשם, לשווא, לא מכיר את הסליחה האלוהית. נושא הבושה זקוק לאלוהים גאה בו. המפחד יבקש אל חזק המחויב לשמירתו. חסר הערך צריך אל שיעד אותו.

קשה לבקש את הדבר החסר. התפילה צריכה הסתכנות באמונה: למישהו יש את מה שאנו זקוקים לו, והוא יכול ומוכן לחלוק בו עמנו. חסרה הבקשה.

מהי התפילה הנחבאת ברצון  שאינו מרפה?

ד. חסד

כשאנו נפרדים מהמתחזה הפנימי, ומקבלים עלינו את הניסיון שהוטל עלינו, משתנים סדרי הבריאה. האדם העובר להתנהל מול יוצרו מגלה אפשרות של חרות שלא ידע מן הכבלים שהטילו עליו חברתו, משפחתו, או האני הגדול מדי שלו.

כשאנו משיבים את היקום לבעליו, שעה רגילה נעשית מתנה עצומה: כבודו אירח אותי היום בעולמו. מסתבר שהוא עושה את זה הרבה ולא ידעתי לקרוא את הזמנתו.

כשהנצח, השלמות והכבוד חוזרים לבעליהם, נגלה זה שחיכה לי שאשוב למקומי. סולח ומוחה את עווני. לא היו לו ממני ציפיות מוגזמות כמו שלי. מציע לי מחדש תפקיד ששמר לי. אפשרי, פשוט, אנושי.

אילו מתנות הציעו לך, ועוד לא קיבלת?

ה. תורת חיים

האיש שרצה ריפוי לעצמו, חויב בדרכו להשתחרר  מאלילי הזמן, לקבל על עצמו גבול שהכול אומרים שניתן לחצותו, להכיר בתלותו ביוצרו. התיקוןהפרטי מתגלה כחלקו של היחיד במפעל תיקון האדם של עמו.

הוא מצטרף בו לכל הדורות שהיו לפניו, ידעו לזהות את השגיאה האנושית ומחירה הכבד, לימדו אותנו לשוב למידתנו, והשאירו בידינו את כלי העבודה. והוא נענה בו לכל הדורות שיבוא אחריו, המבקשים ממנו את התיקוןשהוא עושה היום. הראה לנו כיצד מתנהג אדם. תן לנו תורת חיים.

מי צריך אותך? לאיזה מעשה מזמינים אותך בעולמך?

קבוצות העבודה של "פסיכולוגיה ביהדות" התפתחו מתוך תכנית לימודים בשם זה, שפעלה כעשר שנים באוניברסיטת תל אביב, ולמדו בהן עד היום כאלף תלמידים. התוכנית מפתחת את דרכי עבודתה מן המקרא, התלמודים, מחשבת ישראל, החסידות, הספרות העברית והפסיכולוגיה ההתפתחותית. פרטים על מחזור ט"ו שיפתח בשנת תשע"ב יפורסמו בחודש מאי.

מה דעתכם על נוסח העלון החדש של "פסיכולוגיה ביהדות"?

מודעות פרסומת

7 תגובות

  1. רציה said,

    11 באפריל 2012 בשעה 9:25 am

    שלום יאיר,
    סדר הדברים טוב בעיני. ממצה את שלבי העבודה, כולל את רכיבי התיקון.
    חג שמח,

    רציה

  2. נפתלי said,

    11 באפריל 2012 בשעה 10:13 am

    לעניין סעיף א' אמונת שווא: נראה כאילו התייחסת אל הנרקיסיסט המצוי, אבל גם היפוכו המוחלט עלול להיות מונהג מאמונה זרה שהאחר הוא האלוהים. לטעמי רצוי להרחיב את אמונות השווא, כך שיפגוש מגוון רחב של עובדי עבודה זרה.
    לסעיף ה, תורת חיים: אני חושב שהניסוח בעבר של גילוי ייעוד ותפקיד היה מדויק יותר מתורת חיים, או לפחות ברור יותר לאוזן של בעלי אמונת השווא למיניהם.
    שינית את סדר הדברים: בעבר פתחת בהכרת החסד כיסוד, והפעם פתחת בשורש העניין, אמונות שווא ואח"כ ניסיון. מה הוליד את השינוי ? באופן אישי שמתי לב שקל יותר לאנשים לחשוף את קשייהם ואמונותיהם מאשר להבחין בחסדיהם.

    ומעבר לכך, הכתיבה הרהוטה שלך, ההתנסחות , מעוררת אצלי מחשבות חטא של פלגיאט. אפשר לטפל בזה?

    חג כשר ושמח

  3. מאשה said,

    12 באפריל 2012 בשעה 7:41 am

    יאיר יקר. דעתי האישית היא שהדברים הכתובים בעלון עשויים להיות חדשניים עבור מי שלא התנסה עדיין בעבודה בקבוצות.
    מועדים לשמחה.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) said,

      13 באפריל 2012 בשעה 9:38 am

      גם לדעתי.
      אולי כדאי לרכז את הרעיונות בפחות מילים, אם אפשר.

  4. חגית said,

    14 באפריל 2012 בשעה 7:52 am

    שלום יאיר,

    כיף להתחדש בדרך עבודה מזוית אחרת. כמה הערות:
    1. אמונת שווא – כדאי (כפי שציינו זאת באחת התגובות) להוסיף אמונת שווא המדגישה דווקא את קטנותם של אנשים מול העולם. את אמונותם שאין הם אחראים על גורלם, שהכל קבוע ונקבע ואי אפשר לשנות..
    2. תורת חיים – חסר לדעתי חלק מקשר בין הבנת התיקון הפרטי לבין התיקון העולמי והוא ההבנה שהסבל הפרטי שלי בניסיון המסויים איתו אני מתמודדת, אינו רק שלי, אלא משותף לעוד בני אדם. הרחבת ההתבוננות מהכאב הפרטי והכלתה על כאבים דומים היא לב התיקון (מקביל לעבודה שמציע הבודהיזם בעניין זה). כשיש חוויה של התרחבות, של יציאה מהכאב הפרטי, אז יש חוויה של הכלה דו כיוונית (אני מכילה כאבים דומים ואני מוכלת בכאב כללי יותר) – וחווית תיקון עולמי.

    חג שמח,

  5. shaulf11 said,

    18 באפריל 2012 בשעה 2:53 pm

    היי יאיר,
    חזרתי מחו"ל ומתכונן לאירוע השני.
    קראתי את הטיוטא ,גם אני חושב שהיא תמציתית ובהירה. מצפה להמשך העבודה

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה) said,

    10 ביולי 2016 בשעה 11:32 am

    אחלה


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: