האיש שהתפטר מתפקיד הבן שמחזיק את המשפחה

מרגעי הדעת של תלמידי "פסיכולוגיה ביהדות":

האיש שהתפטר מתפקיד הבן שמחזיק את המשפחה

יאיר כספי

כינסתי אתכם היום כדי לומר לכם שאני עייף מהתפקיד שאני ממלא כבר כמה עשורים בחייכם. נמאס לי להיות הכתובת לכל בעיות המשפחה. איני רוצה יותר להיות אחיכם הנבחר.

לאחרונה הולכת וגוברת בי תחושה, שאסרתי על עצמי להרגיש שנים רבות, של גועל נפש עמוק מההתעסקות שלכם בעצמכם. מהראש הקטן. מההשתמטות מאחריות לעסק. מהעליבות שבה אתם בוחרים לחיות.

רציתי לומר לך, אבא, שחלק נכבד מילדותי נלקח ממני כאשר בגיל צעיר מאד הטלת עלי להיות נציג ההורים אצל אחי הקטנים. זה שצריך לשווק להם את המעבר מהשכונה שכולנו אהבנו, לצפון העיר.

גרוע עוד יותר היה התפקיד שהטלת עלי לאחר מותה של אמא. היה לך תפקיד ללמד אותנו לשאת את השבר הכבד. ובמקומו ברחת לעבודה. התפטרת. שלחת את אחי אלי. "יוחנן יטפל". בגיל חמש עשרה לא היה לי סיכוי להתמודד עם שברון הלב של אחי, ולהחזיק את המשפחה יחדיו, במקומך.  

היום אני פורש. לא אוכל לשאת את משאכם יותר. אני הולך. אתן לכם, אם תרצו, להתפרק.  לאבד את שרידי הקשר שנותרו ביניכם. אני עוזב את ההגה. משחרר את הרגל מהבלמים. הולך לגלות לאן דרכי תוביל. בלעדיכם.

אפשר שעשיתי לכם עוול כשלא פרשתי לפני שנים. מנעתי מכם לגדול, או ליפול. לקחת אחריות לחייכם או לשלם מחיר על מחדל. השארתי אתכם מפגרים. שקועים בבעיות שלכם. תלויים בי לכל החלטה חשובה. חסרי אנרגיה לחיים. נמצאים תמיד באמצע טיפול כשלהוא. ולכן לא יכולים להחליט. לעבוד. לבוא ולפתוח בשבע בבוקר את החנות. לעזור לרגע את ההתפתחות הרוחנית.

עשרים שנה צלכם נישא מעל ראשי. מאיים להתפוגג אם לא אפעל. עשרים שנה אתם מפתים אותי לתפקיד גדול מדי. מושחים אותי להיות הבן הנבחר. גאוות המשפחה. חשבתי שזכיתי במעמד שאיש מכם לא קיבל. לא הבנתי כי עשיתי ויתור שאיש מכם אינו מכיר. הייתי היחיד שנאסר עליו להקשיב לרצונו. עשרים שנה אני חיי עם איום מעל ראשי. הכול תלוי בך. מצידנו אתה יכול למכור את העסק אבל אז אפשר שלאיש לא יהיה מה לאכול.

עשרים שנה אני עובד את הדמות שציירתם לי. הבחור האחראי. ההיגיון הישר. המתון. השקול. הסביר. זה שמנקה בסוף היום, לפני שנועלים את החנות, את חדר השירותים מהלכלוך שכולכם משאירים. זו הייתה אחת העסקות הגרועות שעשיתי בחיי. גאווה המשפחה הוא היחיד שלא יכול להזדקק, לייחל, לקלל.

עשרים שנה בלי כעס. בלי התפרצות אחת. בלי יום מחלה. בלי לב שבור. ילד טוב ירושלים. מדקדק במצוות. מקפיד לברך ולהודות. ואיבד את היכולת להתפלל. אין לו מושג מה הוא רוצה לבקש. בחלוקת העבודה בינינו  אני האחריות, ואתם הרצונות.

רציתי פעם להיות זמר. כתבתי שירים. רציתי לעשות הרבה דברים. עשיתי רק דבר אחד: אני מחזיק לכם את החנות. מלך הבדים של רחוב נחלת בנימין. חביב המעצבים. הזמנה אצלנו תמיד תגיע אליך בזמן. בואו לקבל מחיר. המבחר הכי גדול בעיר.

תמיד בשליטה. כל הזמן זהיר. שוקל ומודד. גוזר וקובע מחיר. מושא הקנאה של כול המשפחה. משלם את המחיר הגבוה ביותר. רציתי להודיע לכם שאני הולך לעשות פעם אחת בחיים את מה שמותר רק לכם. להשתגע קצת.

ביום ראשון הקרוב ייחתם ההסכם למכירת החנות ליבואן שכבר הציע לנו כמה הצעות. מכיוון שלפני שנים העברתם לי את כול מניות השליטה, מתוך רצון לפטור את עצמכם אפילו מישיבות ההנהלה, אינני זקוק לאישור של איש מכם למכירה. כל אחד מכם יקבל כמובן את השמינית שמגיעה לו. ומכאן תצטרכו להחליט לבד מה לעשות.

לשאלותיכם: למי נפנה מעתה? מי ידע מה נכון לעשות? למי נתקשר כשמשהו לא יסתדר? אני רוצה להפנות אתכם למקום שאני מכיר. הוא יחליף לכם אותי, לאחר שניסיתי להחליפו, ללא הועיל. הוא ישמרכם. הוא עזרתכם. שומר ישראל.

וגם, יהיה נחמד אם תרצו פעם ללכת יחדיו לים. לא הייתי שם הרבה שנים.

 

 

 

 

3 תגובות

  1. מאשה said,

    13 בפברואר 2012 בשעה 12:06 pm

    נהדר! החלטה מעולה!

  2. מאשה said,

    13 בפברואר 2012 בשעה 12:07 pm

    ולאחר היסוס אני מוסיפה: הייתי שם. ספגתי עלבונות והשפלות, אבל החזקתי את המשפחה. באיזה שהוא שלב, שחררתי את זה, או שאולי זה השתחרר בדרך הטבע….

  3. נבות זיו-אב said,

    13 בפברואר 2012 בשעה 1:02 pm

    הידד האח
    משא הבכורה עבורי דומה לשלך ושונה. גם אני התפטרתי לאחרונה. איזו הקלה גדולה.
    אפשר לקחת נטל שהוא שלי ואחריות שהיא מתוכי. הרצון והיכולת לשאת הם רבים יותר. החירות זכה. בהצלחה.


להשאיר תגובה

