תפילה חופשית

פסיכולוגיה ביהדות

 תפילה חופשית

ד"ר יאיר כספי

התפילה החופשית עוסקת בגילוי הרצון האנושי, גידולו, פיתוחו, העמדתו לפני אלוהים, והשבתו למקורו: יסודות של משאלה מבורא עולם שנתגלגלו לצרכים מבני אדם. לאחר שנוצרו מספר תפילות חופשיות בנושא מסוים אפשר להתחיל לאסוף מהן יסודות לתפילת הקבע של האדם.
רצון:
מתחילים בצרכים או רצונות ידועים. מה את/ה רוצה? מה מתחשק לך? מה את/ה צריך? אפשר להתחיל עם סתם רצון. כל רצון. אין רצון מכובד או נמוך מדי. אפשר להתחיל ברצון שחוזר הרבה ולהמשיך ולטפל בכל מיני רצונות שעולים.
אין רצונות "אסורים", "לא ראויים", "אנוכיים", "ילדותיים", "מרושעים". כולם טובים מאד וראויים להקשבתנו המלאה, כי חבויה בהם תפילה נעלמה.
בקשה מדויקת: 
עשה/י מן הצורך או הרצון בקשה מפורטת, מסוימת, פשוטה ומעשית.
מה בדיוק את/ה רוצה? מה יביא לסיפוק מלא של הרצון? נא לא לוותר ולא להתפשר. נא לבקש את הטוב ביותר. גם זה שנראה בלתי אפשרי בכלל. הרוצה אהבה, למשל, יתאר נא בבקשה את מעלותיו של בן/ בת הזוג המושלם. המבקש כסף יאמר כמה בדיוק יספק את כל צרכיו ולאיזה מטרה ילך כל סכום. מבקש ההצלחה יתאר לנו את כל מרכיביה: בהישגים, בהכרה, במעמד, בתמורה. זוהי ירידה לצורך עלייה שעוד מעט תבוא אבל בלעדיה לא נוכל לדייק בשיחה עם בוראנו.
נא לרשום הרבה פריטים או תכונות שונים של הדבר המבקש שרק במימושם הרצון יתמלא. כל המרבה והמדייק – משובח.
תפילה:
התפילה מעבירה את השיחה לעניין שיש בינו לבינך. משהו שעוד לא נתן לך. משהו ממנו שעוד לא נתקבל. משהו שרק הוא מוסמך ורשאי לתת. הרצון המתגלה כבקשת אלוהים הוא עיקרה של תפילה.
אם ביקשת ממנו דבר שגם אדם יכול לתת (אפילו אם אין סיכוי שיתן) עוד לא התפללת. בקש דבר שרק אלוהים יכול לתת.

התפילה מגלה כי שיחותינו, כולן, הן ביסודן דיבור עם בורא עולם. כאשר הקול הזה נגלה ועולה, והבקשה מוצאת את מקומה מול אלוהים, משתחררת השיחה האנושית מן הציפיות והדרישות ההופכות אותה בלתי אפשרית לפעמים.

התפילה מגלה שיש רצון הרבה יותר גדול מן הרצון בכסף, כבוד, הצלחה, ילדים או אהבת איש או אישה. שבגרעין הרצון, כל רצון, תמיד, היית אתה. כי מעולם קווינו רק לך. אתה יסוד הבקשה, מקור הכוונה. הרצון שלא מצא אותך עדיין הולך בחשכה.

יסודות לשיחה (כמה דברים שרק אלוהים יכול לתת)

מוצע לכתוב את התפילה לפי היסודות המובאים בזאת. לא כל תפילה תכלול את כולם, אבל כדאי לנסות את רובם. ולהתעקש. ולא להרפות. ולחזור הרבה פעמים. עד שתישמע הבקשה כולה כשהיא עומדת לפניו.
רשות: אלי, תן לי את הרשות לעשות את מה שאסרו עלי, בטעות, ואצלך היה מותר לי תמיד.
תן לי רשות להשקיע בתיקון עצמי, ולהתעלם, לזמן מה, מתיקון עולמי.
פטור: לפטור ממך יש משמעות אחרת לגמרי מן הויתורים שאני מקבל מאנשים. רק אתה מוסמך לפטור אותי  מכל מיני תפקידים ששמו עלי או לקחתי לעצמי ואינם שלי. רק אתה תוכל לפטור אותי מאשמה שאינה שלי על ידי גילוי הפטור ממה שנדמה כאחריותי.
ועוד פטור אחד אני צריך, מתפקידך, זה שלקחתי על עצמי בהיעדרך. והבטח לי שאתה הולך למלא אותו בעצמך, כדי שאוכל להסתפק בתפקיד אנושי.
ופטור נוסף, מן המקומות שבהם לא נותנים לך להיות.
אפשרות: אנא הקרה על דרכי את האישה שאני מחפש, את התלמיד שאני צריך, את הבית שבו יש לי מקום,  כי אתה בעל המקרים כולם, אב ההזדמנויות הבאות בכל יום לעולם.
הקשבה: הקשב לצעקתי הגדולה. זו שאיש לא יכול להכיל, ורק אתה תשמע. תן לי סימן קטן שצעקתי נגעה בך, שדבר מה זע בשמי מרום.
קבלה: אמור לי שאצלך אני בסדר גמור, עם הגיבנת הזו שעל גבי, עם הקלקול שלא יתקון. עם השבר שלא יתאחה. עם המקום שבו אינך אצלי. עם חוסר היכולת להאמין. כי רק אתה מוסמך לקבל ולאשר שמה שיש הוא מה שצריך להיות.
הזדקקות: אני זקוק להזדקקות שלך אלי. צריך מאד לדעת שאתה צריך אותי. שיש דבר אחד בעולמך שלא תוכל בו בלעדי.
סמכות: כיוון שאתה הוא בעל כל סמכות שיש בעולם הזה, אני מבקש ממך הסמכה להביא חסד ואמת או גבול למקום אחד בעולמך, ואני מבקש להביא אותו עם סמכות, הבאה ממך.
זכאות: אני מבקש זכאות לתבוע התמסרות. אליך. וגם אלי, ברגעים שבהם אני מצליח להביא אותך כראוי.
נוכחות: אני צריך אותך איתי עכשיו, בפגישה הזאת. אני צריך שתבוא עמי כי אינני יודע עם עוד מישהו יזכור להביא אותך.
גבורה: תן בי גבורה, מהסוג הזה שיש לך. שאין בה פחד מאנשים, ממקומות או מעצמי. אנא בוא עמי כשאלך בגיא צלמוות, לבדי.
נס: עשה לי נס ומחק את עברי. שים בי זיכרונות של אהבה שלא הייתה אלי. אם רכה, אב מבין ויודע אותך.
כשאני מעז לבקש ממך את הדבר הנדמה כבלתי אפשרי בכלל, לא יעלה על הדעת שיקרה, לא יתכן מבחינת חוקי הטבע או החברה, אז אדע אותך כל יכול ונצחי.
התגלות: כוונותיך עמומות הרבה פעמים. אני מבקש סימנים ברורים. רמזים לתכניות. כמו עבד אברהם המבקש אותות לדעת עם הקשר הזה שבין יצחק לרבקה נועד להיות.
תן לי סימן שהאהבה הזו שאני מקבל מזמן לזמן, היא ממך. שאדע להבחין בך דרכה.
תן לי לראות את השתקפותך בעיניהם של אוהבי.
תן לי לראות יסודות ממך גם ביריבי, כדי שאוכל להאמין שיש סיכוי להידברות.
אישור: אני מבקש אישור, כתוב וחתום על ידך באופן ברור, שיגיד לכל שהרשות הזו, או הפטור, או הזכאות, או הסמכות, באו אלי ישר ממך, ואין עליה ערעור.
חזון: תן לי חזון אמת לראות את סוף המעשה הזה כדי שאוכל להאיר בו את דרכי, שאוכל להמשיך להאמין בך.

המעבר מן הציפייה לקבל דבר מאדם, לקבלתו מאלוהים, הוא קפיצה מעל תהום. לרגע נדמה שאנו מוותרים על מה שאנשים חייבים לנו ונישאר בלי כלום. ואז, הפתעה. דלת נפתחת ואוצר גדול נגלה.
והוא גדול ממה שביקשנו קודם לכן. והוא כולו יתכן.

תוקפה של התפילה הוא בערך יממה, ולפעמים פחות. אחר כך היא מתפוגגת וצריך לשוב ולשאת תפילה חדשה.
לאחר שנישאו מספר תפילות חופשיות בנושא מסוים, ונגלו מספר יסודות לבקשת האלוהים, ניתן להתחיל להרכיב מהן תפילה קבועה שאותה אפשר לשאת שוב ושוב. לרגעי מצוקה חוזרים אפשר לבנות תפילה מיוחדת, שם צריך אלוהים במיוחד.
דרושים מספר חודשים של עבודה קבועה ורצופה לפני שהתפילה מתחילה לעשות את שלה. פותחת שער שהיה נעול אלפיים שנה. מכניסה אותי למעונך.
התפילה שאת/ה נושא, נושאת ומרוממת אותך. מגייסת את רצונך לייעדו. שומרת עליך חיוני/ת ומכוון למקום שאת/ה צריך/ה להיות בו. מביאה אלוהים ליומך.

 

 

