תכנית המדרגות של פסיכולוגיה ביהדות

תכנית המדרגות של "פסיכולוגיה ביהדות"
ד"ר יאיר כספי

תכנית המדרגות של פסיכולוגיה ביהדות התחילה כמסע לחיפוש הדרכים והשיטות שבהם יהודים מצאו את עצמם וטיפלו במצוקה אישית וחברתית לאורך הדורות. חיפשנו את המקומות שבהם נביאים חכמים וחלוצים דרשו וקיבלו תשובה על מה שאפשר ורצוי וחובה לעשות.
התכנית באוניברסיטת תל אביב, (ותכנית דומה בירושלים) לימדו את מערכת הדרכים והכלים של מקורות ישראל לגילוי יעוד ואחריות אישית ולתיקון אדם במלכות שדי. "פסיכולוגיה ביהדות" שאבה את מושגיה ודרכי עבודתה מן התנ"ך, התלמודים, הפילוסופיה היהודית, הקבלה והחסידות, והספרות הציונית והעברית. התכנית אפשרה התנסות חוויתית מעמיקה בתהליכי התפתחות אישית באמצעות כלי העבודה הפסיכולוגיים של המקורות היהודיים. בשבע שנות קיומה הכשירה התכנית מאות מנחים, מטפלים וגם ציבור רחב,  בשימוש בכלים ודרכים אלו לגילוי ומימוש עצמיים. השלב הראשון בגילוי כלי העבודה הפסיכולוגיים של המקורות היהודיים סוכם בספר "לדרוש אלוהים".
בתכנית פותחו שאלוני עבודה שבעזרתם למדנו לעשות חשבון נפש, לדרוש ולגלות חובות בחיינו, לגלות חסד לא מודע ודעת אלוהים נעלמה, לעבד מחדש ניסיונות שלא נפתרו בזמנם. לגלות רצון ולהעלותו בתפילה. ועוד.
לאחר שנים של מחקר איסוף וגיבוש של כלים ודרכי עבודה פסיכולוגיים מן המקורות היהודיים, התחלנו לגלות  שיש בהם סדר פנימי, מסלול של התקדמות, תכנים המצטרפים לשיטה. נולדה לנו מסגרת חדשה: תכנית המדרגות המחברת את הדרכים והשיטות שמצאנו ב"פסיכולוגיה ביהדות" ומגבשת אותם למסלול של השתלמות בן שבע מדרגות:
א.   משבר אמונת אדם בעצמו:  געגועים אסורים לאלוהים, והקונפליקט הפנימי שהם יוצרים.
ב. גילוי אמונה לא מודעת: הכרת אדם את עצמו כפועל מאמונה: עושה מעשים נכונים, מקבל וגומל חסדים, עומד בניסיונות קשים, מתפלל בלי משים.  דעת אלוהים כחוויית יסוד מכוננת המופיעה בזיכרונות שמחה מן הילדות.  
ג. קבלת מחויבות: פיתוח יכולת לגלות חובה בתחומי אחריותו של היחיד. קבלת מחויבות. גילוי ועשיית מעשה נכון אחד כפתח לעולם של משמעות. פיתוח רשימות של מעשים נכונים לתחומי חיים שונים.
ד. תפילה: גילוי רצונות וצרכים. הכרת האפשרות לקבל. לימוד דרכים לבקש. מתן ביטוי למשאלות העמוקות ביותר בדרישת הבלתי אפשרי – הבקשה לנס. יצירת תפילה אישית. 
ה. פרידה מעבודת אלילים: אבדן דרך כתוצר שעבוד לא מודע לעבודת אלילי שווא.
שקרים וחטאים, ושורשיהם  בעבודת אלילים. פיתוח יכולת להתמודד עם לחצים פנימיים וחיצוניים לעבודת אלילים. פרידה מעבודת אלילים.
ו.  עמידה בניסיון: זיהוי ניסיונות לא פתורים מן ההווה והעבר. העלאת תרעומת  על סבל לא מוצדק. גיוס כוחות פנימיים וידע מסורתי להתמודדות עם ניסיונות לא פתורים. קבלת מקומו של אדם. גילוי ייעוד הנגלה בניסיון.
ז. תיקון עולם: יצירת קבוצה וקהילה המגלה את חסדה, מגדירה מחדש ערכים וחובות חברתיים, נאבקת בעבודת אלילים, עומדת  בניסיונות קשים, ומתפללת  יחדיו.
המדרגות מציעות מסלול לגילוי ומימוש עצמי, כלים להתמודדות עם מצוקה ומשבר ונתיב לגיבוש זהות יהודית ישראלית. המדרגות מציבות  אתגר ברור ומרחיק לכת ודרך ברורה להגעה אליו. הן מאפשרות לעולה בהן למקם את עצמו בסולם  של התפתחות, למדוד התקדמות, לגלות שלבים לא פתורים ולהזמין התגייסות אליהם. בהצעתן אנו מקבלים על עצמנו אחריות להדריך את העולים בהן. לחכות להולכים לאט. לבוא לעזרת מי שיתבלבל ויאבד את דרכו.
    

מדרגה ראשונה: געגועים לאלוהים

אתה (ואת) מתגעגע ולא יודע למה. כי אסרו עליך לגלות את מושא אהבתך.
אתה מתגעגע בלי קול. בלי מילה. כי אמרו לך שאין דבר מה.
אתה מתגעגע, ואסור לך, כי אמרו לך להאמין בעצמך. וגם אמרו שאתה בורא את המציאות שלך. ואמרו שאין לך על מי לסמוך רק על עצמך.
אתה מתגעגע לאלוהים. ומפחד שיגלו עליך ותהיה בושה. וגם מפחד שגעגועיך יאפשרו לשומרים של אלוהים לבצע השתלטות עוינת עליך. שיכפו עליך תפקיד שאינו שלך.
אתה מתגעגע ומתקשה לוותר על המתנה שהבטיחו לך. אמרו לך שהשמיים הם שלך.
אתה מתגעגע וניקרע. בין הרצון ללכת אחר געגועיך ונאמנותך לעצמך. כלומר למה שאמרו לך שהוא אתה.
אתה מתגעגע ומנסה לדחוק את הגעגוע. למחוק את הגעגוע. למחותו. ולא הולך לך. הגעגוע לא עוזב אותך.
אתה מרשה לעצמך להתגעגע כי נכשלת בניסיון לברוא לבד את המציאות שלך ונולדה לך מזה רק אשמה ובושה על חוסר האונים שלך ומגבלות כוחך. אתה מרשה לעצמך להתגעגע כי אלו שאמרו לך שהכל מגיע לך איבדו אותך.
יום אחד, כשלא יכולת יותר להסתיר את כישלונך בתפקיד שהיה גדול עליך, החלטת להתחיל להקשיב לגעגוע שלך. לגלות למה הוא מזמין, למה קורא, אילו שערים הוא פותח. קול קרא לך והלכת והעזת לשמוע.
החלטת לנסות להתגבר על הקושי לתת למישהו אחר לנהל אותך. החלטת לשים בצד חשבון לא פתור, זיכרון אל שהכזיב. לדחות את בירורו לזמן אחר. החלטת להסתכן וללכת בדרך שלא רבים הולכים בה. להתגבר על ספקות מקובלים. האם קראו לך. האם שומעים. שמא אתה ממציא אותו ולא היה. החלטת לוותר על הגדולה שהבטיחו לך אם תתאמץ קצת יותר. החלטת לנסות לחפש לעצמך תפקיד צנוע יותר. בן אדם.  
ברוך הבא. חיכינו לך.

מדרגה שניה: לפני מי אתה עומד 

היה לך אלוהים. היו רגעים שכמעט נגלה. היו הרבה ימים שהשפיע ולא ידעת להגיד מי זה בא. הוא הסיבה שחיפשת אמת וידעת לתת והלכת לארץ רחוקה. הגיע העת להתחיל להכיר את מורה דרכך, לשים לב לשיחתכם הסמויה.
נתחיל מהדברים שאתה יודע, מקול שאתה כבר שומע, מן המקומות שבהם יש לך כיוון ברור. מה עשית נכון? במה הצלחת? איפה שמחת?
זיכרונות  שמחה הם אוצר גנוז של ידיעה עליונה: בשמחה נגלית עשייה נכונה ושותף סמוי לשיחה ותיקה. נחקור זיכרונות של אהבות שמחות, שמחה של הישג אישי ומקצועי, שמחה עם ילדים ושמחה של עמידה בניסיונות קשים ונגלה מה אפשר ללמוד מן ההצלחות ההן על אפשרויות חדשות ותפקיד שעוד לא נתגשם.
נחפש את ההתגלויות המכוננות אותך: נלך לעבר ונחפש שם איפה אלוהים נחבא בזיכרונה  של שמחת ילדות רחוקה, איפה נודע לך ולא ידעת שבא ומה גילה לך על יכולתך וייעודך. ואיך מן המקום ההוא אתה (ואת) חוזר ונמלא. נבדוק כיצד הופיעה אותה יכולת שקיבלת בילדותך בפרקים אחרים של חייך בחסד שידעת לקבל ולתת, בבקשה שידעת לבקש בניסיון קשה שידעת לעמוד בו. נשאל איך תוכל לגייס לעתיד מתנות מן העבר.
תתחיל לגלות מול מי אתה עומד, ואל מי אתה מדבר, ומי עונה לך, ובאיזה תדר הוא משדר (כדי שתוכל לזהות אותו שוב, כשיחזור), ומי שלח לך שליחים. ומאיפה אתה מקבל כוחות ואמצעים. ואת מי אתה משרת כשאתה עושה אמת. ומי לא הפסקת לקוות לפגוש פנים אל פנים.

מדרגה שלישית: קבלת מחויבות

יש לך תפקיד. כשאתה מגלה את תפקידך ומקבל  עליך את מעשיך אתה מקבל שותף לחייך, מדריך ושומר לצעדיך.
תפקידך לא נפתר באחת אלא מתגלה בחייך, חובה אחר חובה.
אפשר שאין לך היום על מי לסמוך שיודיע לך הרבה מחובותיך ואתה צריך, לבדך, לחקור ולגלותן. להתגבר על הרצון הטבעי שיגידו לך מה לעשות. להתגבר על ההרגל הדתי לצמצם  אחריות למה שמופיע ברשימת ההלכות. להתגבר על הרצון החילוני לצמצם יהדות לחוויות רוחניות – תרבותיות לא מחייבות.
תתחיל לאט, מגילויה של חובה אחת. תיעזר בחסד המזמין אותך לחפש את חובתך בתחום האפשר ופוטר אותך ממה שאינו בתחום אחריותך. תיעזר בהיפוכה של חובתך – תודעת חטא המסמנת לך את תחום האסור. תיעזר בסבל כסימן אפשרי לטעות. תיעזר בשמחה כרמז למעשה רצוי.
חובה אחת הנגלית לך היא אוצר גדול. תעשה את מה שתגלה. כי תגלה שאין משמעות לגילוי אלא במעשה. ולא יהיו לך גילוים נוספים אם לא תתחיל לעשות.
תפתח יכולת לגלות תפקיד ומשימה בתחומי החיים השונים ותתחיל לגבש לך רשימות של עשה ולא תעשה בתחום אחד שמעסיק אותך באופן מיוחד. תגלה שרשימת חובותיך ממקדת את חייך ונותנת להם כיוון ברור.
תתמודד עם הקושי לתת למישהו אחר לנהל אותך ותגלה בו יתרון מפתיע – לא הכל אתה צריך להחליט לבד.

מדרגה רביעית:  תפילה
יש דברים שאתה רוצה מן האישה (את רוצה מהאיש), והיא מתקשה לתת לך אותם. יש דברים שאתה רוצה מהילדים ולהם יש רצונות אחרים. יש דברים שאתה רוצה מהעבודה, ואף פעם לא נותנים לך אותם בדיוק כמו שאתה רוצה. יש דברים שרצית מההורים והם לא שמעו אותם.
תורת ישראל מספרת שהרצונות האלו, כולם, הם, גם רצונות מבורא עולם, וצריך לעשותם בקשות אליו, כי רק הוא יכול לשמוע את כולם. כי רק הוא עשוי, ברצונו, לתתם. וגם, כדי שלא ישבשו לך את יחסיך עם בני אדם.
חדש לך שיחה ישירה עם אלוהיך. גלה לו מה שלא סיפרת לאיש.
הכר בבעלותו על כל מה שאתה מבקש, על כל מה שיש. הכר אותו כבעל יכולות שאין להם גבולות, כדי שתעז לבקש. הזכר לעצמך מה כבר נתן, לך ולשאר העולם ואמור תודה. לא בשבילו, בשבילך, שתדע מה כבר יש לך.
אמור לו מה אתה צריך.  פשוט – רשימת קניות.
שאל מה רוצים ממך, מה התכנית, מה הכוונה. בקש דרך ברורה:  מה אני אמור לעשות. והודע לו מה לא קיבלת עדיין, מה אתה צריך כדי שתוכל לעשות. הבא לפניו את תלונתך. את החשבון הלא פתור עם זה שעשה את העולם הזה כמו שהוא.
והמשך ובקש את כל מה שלימדו אותך שאסור לבקש ואין סיכוי לקבל ולא מכובד לרצות – בקש לך נס. והתחנן מאד. והודע לו שאתה צריך אותו כאן ועכשיו גדול מתמיד ויכול הכל ונמצא ומקשיב, תומך וסומך ומדריך. בקש אלוהים כל היום.
תצטרך, כמובן להתגבר על האיסור החברתי להיות תלותי. תצטרך להתגבר על האיסור הפנימי להכיר בחולשה והזדקקות לעזרה.  וגם על הספק שלך, אם יש בכלל מי שרוצה ויכול לשמוע אותך.
עשה לך שיחה קבועה עם אדון עולמך. שים לבך לתפילות שנענו לך, כדי שתרצה להמשיך בשיחה.
אסוף את שיחותיך עמו  וכתוב לך תפילה משלך. תפילה שאתה נושא עמך ליומך. תפילה הנושאת ומעלה אותך ושומרת שלא תשקע, שלא תוותר על תקווה רחוקה. לשוב לציון אחרי זמן רב ולחדש בה את העבודה.

מדרגה חמישית: פרידה מעבודת אלילים

כשחיפשת את מצוותיך גילית שבתחומים מסוימים קשה לך לפתור קשיים ולמצוא מעשים נכונים ואפשריים, כי במקום ההוא אתה לא מתנהל מול אלוהים. מאחורי סבל שאינך מצליח להפסיק יש לפעמים חטא. לחטא שאינך יכול לעקור יש שורשים עמוקים בעבודת אלילים המניעה אותו.
תכיר את שקריך, תגלה אמונת שווא לא מודעת העומדת מאחורי חטאים חוזרים. תלמד לזהות לחצים חברתיים לעבוד אלילים. תזהה את מוריך ושותפיך לעבודת אלילים. תחשוף את השקפתה המופרכת על סוד האושר בחיים. תכיר את דרכיה הנסתרות: חטאים נוספים שלך בתחומים אחרים הנעשים בשרותה של אותה עבודת אלילים. תגלה שהדבר שחשבת לאלוהים איננו אלוהים.
תכיר במחירה הכבד, בקורבנות שאתה כפוי להקריב למולך שאליו אתה משועבד. בבזבוז השנים והכוחות על אל שלא יועיל, ואבדן הדרך שבא בעקבותיו. תגלה שהמשך עבודת האלילים שלך תהרוס אותך.
תקבל הכרעה לפרוש מעבודת אלילים. תתחיל בפרידה מעבודת אליל אחד. תוותר על רווחיה והבטחות שווא שלה לעתיד. תיפרד מדרכיה. תתרחק מעובדיה ומקומות עבודתה. תגלה לך רשימת "לא תעשה" הכרחית לך. 
תצטרך להתגבר על אהבה לדבר שעשה לך שירות בעבר. תצטרך להיזהר לא להפוך את הפרידה מן האליל לאליל אחר. תצטרך להתגבר על האנשים מסביבך שיאמרו לך שהשתגעת כי אין אלוהים אחר. אל תאמין למי שיאמר שאי אפשר להיפרד מעבודת אלילים.
תגלה שאינך חייב לחזור על משגיך. תגלה כוחות שלא ידעת לשנות את מהלך חייך. תגלה שתשובה ופרישה מכל מה שהיית, כל מה שניהל אותך, אפשריים בכל שעה. אבל צריך לחזור עליהם הרבה פעמים, עד שהם הופכים להרגל.

מדרגה שישית: עמידה בניסיון

כשתוותר על אלילך תופיע שוב המצוקה שהובילה אותך אליו ותגלה שבחרת בעבודתו כדי להסתיר לך בעיה יותר קשה: ניסיון שלא נפתר.
עמדת בחייך בניסיונות לא מעטים: קשיים ואתגרים שידעת בהם שאינם תוצר מעשיך ולא צריך לחפש בהם סיבה או אשם אלא להתגייס אליהם ולעשותם.
יש לך ניסיונות שעוד לא עמדת בהם. ניסיון מהיום, בעיה חדשה שאינה נפתרת בחזרה על מה שעבד בעבר, אתגר שאינך מתרומם אליו, הזמנה לתפקיד חדש שאתה מסרב לקבל.
ויש סוג שני: ניסיון לא פתור מן העבר. משברי ילדות או בגרות שבהם אלוהים נסתר ולא ידעת למצוא חסד והדרכה. ועשית לך שם במקומו החסר אלוהים אחרים.
ניסיונות שלא נפתרו חוזרים ותובעים את פתרונם. כשהם חוזרים אתה חוזר להיות איש בלא אלוהים. מתפתה בקלות להשתעבד שוב להבטחות שווא של עבודת אלילים.
עמידה בניסיון לא פתור מחייבת התגייסות מלאה. תלמד לעשותו משימה מספר אחת שלך ולהעמידו לפני כל אחריות אחרת בעולמך.
תוכל לשאוב כוחות מזיכרון של חסד ואמת ומצווה שידעת לעשות בניסיונות עבר שבהם עמדת בהצלחה.
תרצה ללמוד מכל מי שעמד בניסיונות דומים. תחזור לגלות אוצרות בספריך הישנים: איך עמדו שם בדחייה וכישלון אבדן וביזיון. איך עמדו בענווה, בהתגייסות לצו, בסליחה לעצמם על יכולתם המעטה, בשמחה במה שיש ואפשר.
תלמד לכעוס על אלוהים. יש לכם חשבון בלתי פתור. זעקתך האילמת תומר בתרעומת גלויה שתחדש ביניכם את הדיבור. אתה מרגיש שהוא בגד בך והוא דורש ממך לעמוד בניסיון. אתה צועק שאי אפשר לדרוש ממך דבר שלא קיבלת בשבילו כוחות והוא אומר: מי אתה בכלל?
תלמד להיות פחות חשוב. תלמד לדון את העולם לכף זכות.
תצטרך באמת לבקש. להודות שבלעדיו אתה אבוד. ששום דבר לא יעזור לך פחות מנס. תדרוש את כל החסד החסר. תדרוש שיגיד לך בבירור מה הוא רוצה ממך ובאיזה מעשה  יהיה ניסיונך נפתר.
אז יתברר יעוד מיוחד הנגלה במשבר שאינו עובר: להיות האיש שהתגבר. לתקן קלקול שעשו אחרים. לקבל מעשי אל, תמים בפועלו, אין עוול בעולמו.
הקושי  שנדמה כבלתי אפשרי, יתגלה כהזמנה לשינוי גדול. קראו לך לעזוב הכל וללכת לארץ אשר יורו אותך ולהיום שם לגוי גדול.
 

מדרגה שביעית: תיקון עולם

למסע הארוך אתה צריך שותפים. כדי להתגבר על עבודות השווא שהכל עושים – עשה לך חברותא עובדת אלוהים. מסגרת של מפגשים קבועים שבה מגלים יחדיו חסד ואמת מצוות וחטאים. אתה זקוק לחבריך ויש לך מתנה לתת להם: שותף שגילית לשיחה הפנימית שהכל מנהלים. מדריך ושומע. מאתגר וגומל חסדים.
להפתעתך תגלה שהמסע הפרטי הזה שלך הוא צורך של רבים. שהבעיות האישיות שלך הן משבר האדם.  שעבודתך על עצמך היא תיקון עולם.
פתאום מתברר שבמסע הזה היית שליחה של חברה, ויש לך אחריות לחזור אליה עם דברים שאספת בדרך: לחשוף את כשלון הניסיון להמליך אדם בעולם. לגלות ברבים את השיחה הלא מודעת שהכל מנהלים עם בורא עולם. לשמוע תפילות לא מודעות של עם ולעזור בעילוין. להציע את יסודות החובה שנגלו לך בחייך כרמז לדרך שהכל מחפשים. לחשוף את מחירן הבלתי נסבל של עבודות האלילים שרבים שקועים בהן ולהוכיח, בדוגמא האישית שלך, שאפשר גם בלעדן. לעמוד בניסיון הפרטי לגמרי שלך שבו אתה מכריע לכף זכות את עצמך והעולם כולו.

מסלולי עבודה

אפשר שהנחנו בפתיחה מדרגה שעלית מזמן. למשל, הכרעת כבר להאמין. נא לעבור לשלב הבא. אפשר שתתקל במדריגה שייקח לך זמן רב לפתור, ולא כדאי להתעכב בה יותר מדי אלא להמשיך הלאה ואחר כך לחזור. אפשר שמדרגה מסוימת ממש לא מתאימה לך היום ותרצה להניח אותה לזמן אחר.
כשיעלו עניינים חדשים בחייך או בשעת משבר תגלה צורך לשוב, לרדת ולעלות את המדרגות כולן, על הנושא החדש המסוים: להיזכר בשמחה של הצלחה בהתמודדות בתחום קרוב ולגלות מה עשית שם נכון. לגלות את מצוותיך בנושא הנדון. להוסיף לו תפילה. לזהות חטא ועבודת אלילים שאולי עוד לא התמודדת אתם. לעמוד מול עוד ניסיון  שלא נפתר ולהתגבר עליו. את הדרך הזו עולים פעם אחת ישר, ואחר כך במעגל והלוך וחזור, כשמשבר מגלה ששלב כלשהו לא נפתר, או כשמתגלים לך כוחות חדשים המאפשרים לשוב ולסיים עניין לא גמור. סידרנו לך עבודה לכל החיים.

למה מותר לצפות: מותר לצפות שלא ילך לך בקלות. אתה מצטרף למסע הארוך והקשה ביותר שאנחנו מכירים.
אפשר לצפות לדרך מרתקת. לגילוי מקומות שלא מגיעים אליהם בטיולים רגילים.
מותר לצפות למצוא בדרך חברים ישנים. כאלו שהלכו בה לפנים. אתמול או לפני אלפי שנים. והשאירו לך סימנים.
מותר לצפות לקול של אמת ההולך ומחזק, כמו מצפן, ככל שמתקרבים. מותר לצפות לבהירות, לאופקים רחבים, ליכולת לראות פתאום למרחקים גדולים.
מותר לצפות ליהנות מן הזכות להשתתף במסע. לזכות בסיפוק של עושי מעשים נכונים.
 למצוא משימות ותפקידים חדשים.
מותר לצפות לעייפות. מותר לתת רשות לקצב אישי של התקדמות. מותר לצפות לנווה במדבר. למקומות שאפשר לעצור בהם, לנוח ולאגור כוחות. 
מותר לצפות לתקלות וקשיים וספקות ומשברים. מותר לבקש עזרה. לייחל. להתחנן. לזעוק את כל הצעקות שנבלעו בפנים. מותר לצפות לנסים.
מותר לצפות למורה דרך שיופיע פתאום, בצמתים חשובים.
מותר לצפות לקבל תשובות. מותר לצפות שניסיון קשה, כמעט גדול מהחיים, יתגלה כשער למקום אחר. מותר לצפות לאוצר שהולכים אליו וקרבים. הולכים וקרבים. ממש כמעט נוגעים. מותר לצפות למצוא אלוהים.
מותר לצפות שיגיעו פתאום עוד המון אנשים. שיהיה עם מי להתחלק בחוויות. מותר לצפות לשמחה גדולה וריקודים. מותר לצפות שיבואו עוד. מותר לצפות לעם שלם שיבוא, בסוף הדברים.
 

מודעות פרסומת

תגובה אחת

  1. שפי said,

    24 במרץ 2006 בשעה 8:12 pm

    נפלא!
    אני מציע לך שלפחות בכתביך אלה תמנע משימוש במושג פסיכולוגיה, כי בימינו פסיכולוגיה זה שם נרדף לפרוידיזם, ולפוליטיקלי-קורקטנס-מימסדיוּת, ואין סיכוי מעשי לנטרל את המוקש-המילכוּד המילולי הזה.

    אולי תמצא עניין ברשימתי זאת:
    http://israblog.nana.co.il/blogread.asp?blog=98991&blogcode=1827855


%d בלוגרים אהבו את זה: